Pengikut

Isnin, 21 Mac 2011

TV - RTM - Media: Bercanggah Dengan Kepentingan Parti Politik Pas


Bukan semua rakyat sokong BN, bukan semua rakyat setuju BN guna media burukkan pembangkang. Ini (manipulasi media kerajaan) bercanggah dengan kepentingan rakyat,” tegasnya.

Itulah intisari kata-kata ustaz politik Haji Hadi Awang.

Sumber petikan: harakahdaily (oleh Mohd Nasir Awang)

BESUT, 20 Mac: Kerajaan barisan Nasional (BN) sekali lagi didesak agar menghidupkan amalan demokrasi secara lebih positif sebagaimana diamalkan negera-negara manju yang menggunakan sistem demokrasi.
Untuk itu ia mesti menghentikan amalan menyalahgunakan media arus perdana untuk kepentingan politiknya terutama dalam tempoh berlangsungnya sesuatiu pilihanraya.
Desakan itu diluhakan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, pada sidang media sejurus selesai majlis penutup Himpunan Kebangkitan Rakyat - Pas Ganti UMNO siri kedua (HKR-PGU) II, malam tadi.
Desakan itu diluahkan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi, pada sidang media sejurus selesai majlis penutup Himpunan Kebangkitan Rakyat - PAS Ganti UMNO Siri Kedua  (HKR-PGU II), malam tadi.

Pandangan:

Ustaz politik Haji Hadi Awang menjelaskan bahawa untuk menghidupkan amalan demokrasi, media massa terutama RTM (TV) tidak boleh menyiarkan berita kejayaan kerajaan yang memerintah negara ini.

Penyiaran berita mengenai dasar dan kejayaan-kejayaan kerajaan boleh menyebabkan demokrasi menjadi mati. Begitu juga penyiaran berita yang melibatkan tindakan Pas dan Parti Pembangkang yang memperalatkan agama, menabur fitnah, anti nasional juga boleh melemahkan demokrasi.

Haji Hadi juga beranggapan bahawa rakyat adalah hakim. Media masa hendaklah menyebelahi parti pembangkang supaya rakyat dapat membuat keputusan yang adil dengan cara menolak kerajaan dan memihak kepada pembangkang. Dengan cara ini barulah demokrasi boleh dianggap hidup subur. 

Hadi Awang yang juga seorang ahli politik, menyarankan supaya media massa melaporkan berita-berita yang yang positif sahaja berkenaan pembangkang. Misalnya media tidak boleh menyiarkan mengenai Parti Pas yang menipu dalam isu Tabung Memali, isu ladang Rakyat di Kelantan, kenaikan tarif air di Kedah, Nik Aziz memberi rasuah semasa PRK Galas dan banyak lagi penyelewengan yang melibatkan rakyat.

Ustaz politik ini juga melarang media massa berperanan menyampaikan berita dan dasar kerajaan terutama semasa berlangsungnya pilihanraya. Media massa dilarang menyalurkan berita kepada rakyat berkenaan program, aktiviti dan penjelasan isu-isu tertentu oleh pihak kerajaan. 

Ustaz politik ini meminta media janganlah menjadi alat propaganda kerajaan, sebaliknya hendaklah juga menjadi alat propaganda parti pembangkang sebagaimana yang diamalkan oleh Harakah dan banyak lagi akhbar cetakan dan maya yang lain.

Haji Hadi lupa bahawa akhbar harakah telah masuk ke dalam rumah menghasut rakyat dengan berita-berita yang tidak bertanggungjawab. Rencana yang mengapikan sentimen serta menyuburkan kebenciaan tersebar ke seluruh negara.

Haji Hadi hanya ingin menyatakan bahawa TV-RTM bercanggah dengan kepentingan politik Parti Melayu Pas bukan kepentingan rakyat.

Ini membuktikan bahawa perjuangan parti Pas sudah sampai ke garisan akhir kerana ditolak oleh rakyat walaupun media mereka berterusan menjalankan dakyah memburuk-burukkan kerajaan dan cuba menjatuhkan maruah pemimpin secara tidak demokratik.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...